Schüco

Autori: Juraj Hubinský, Peter Kuklica, Martin Smerek

Bratislava, Slovensko
Investor: Schüco International KG
2018
175 m²
Stav:
Architektonická súťaž / realizácia
Foto:
Studio Flusser

Vznik interiéru showroomu Schüco odštartovala dvojkolová súťaž, ktorú sme vyhrali dynamickým návrhom usporiadania a tvarovania vložených hmôt – akýchsi prepojených fragmentov domu, rozmiestnených v striktne ohraničenom priestore na prízemí polyfunkčného objektu v Bratislave. V prvom okamihu nás zaujala pokrokovosť zadávateľa a snaha získať najkvalitnejší návrh vyplývajúci z vyhodnotenia dvojkolovej architektonickej súťaže. Už v úvodnom kole súťaže sme uvažovali o prezentovaní vystavených prvkov v kontexte mierky architektúry, človeka  a okolia. Showroom má slúžiť jednak pre prezentáciu produktov, ale zároveň aj pre konanie seminárov, prezentácií a rokovaní. Finálny návrh odzrkadľuje náš názor na moderný showroom okien, ktorý prezentuje okno ako estetickú a funkčnú súčasť modernej architektúry.

Základnou myšlienkou návrhu bolo v interiéri showroomu navodiť pocit „exteriérovosti“.

Koncept kontrastu drsného okolia a čistej vnútornej „obálky“ je paralelný s konceptom kontrastu vnímania exteriéru a interiéru, čiže zjednodušene povedané: domu a záhrady. Tento banálny protiklad sme ďalej rozvíjali – počiatočné kubické uzatvorené hmoty sme ďalej tvarovali, otvárali a dynamizovali. Koncept umocňuje farebný a materiálový protiklad vnútornej bielej „škrupiny“ fragmentu domu vloženého do drsného a tmavého okolia tvoreného drsnými omietkami na stenách a keramickou dlažbou na podlahe, ktoré sú charakteristické skôr pre použitie v exteriéri. Odhalením podhľadu priznávame trasovanie technológií a konštrukciu stropu a dávame tak možnosť vyniknúť vloženej štruktúre v celej svetlej výške miestnosti.

Do stien vloženého bieleho objektu sme zároveň integrovali a odprezentovali esenciálny prvok showroomu – samotné funkčné modely okien zn. Schüco v rôznych veľkostiach a prevedeniach. Návštevník showroomu si môže okná vyskúšať, môže cez ne prechádzať a vnímať ich osadené v reálnom prostredí. Okná však nie sú len vystavené kusy – práve naopak, stali sa funkčnou a estetickou súčasťou ohraničujúcou priestory intímneho posedenia s klientom, malú ostrovnú kuchynku a prednáškové „nádvorie“. nteriérom showroomu sa vinie logická trasa, ktorá však nie je striktná a návštevník tak môže voľne prechádzať cez perforovanú hmotu bielej „obálky“ do tmavého okolia a späť. Počas svojej „cesty“ showroomom vníma návštevník oceľovú nosnú knižnicu, veľké posuvné rohové okno s elektrickým pohonom, intímnejšie priestory súkromného posedenia vybavené dubovým akcentujúcim mobiliárom, „nádvorie“ slúžiace na prednášky a projekciu oddeliteľnú textilným závesom, stolársku stenu s tanierovými kovovými podstavcami držiacimi vystavené fragmenty okien, kuchynku s barovým posedením alebo priestor s možnosťou simulácie a pohybu vo virtuálnej realite. Okolitý tmavý priestor vloženej štruktúry je doplnený voľne rozmiestnenou živou zeleňou, ktorá podčiarkuje jeho exteriérový charakter a zároveň ho zjemňuje.

Neoddeliteľnou súčasťou showroomu je interiérové osvetlenie. Vložený objekt zhora cez kruhové otvory v streche presvetľujú dizajnové solitérne lustre. Zvonku objektu je obvodové reflektorové osvetlenie posuvné v zavesených koľajniciach, ktoré dopĺňa celkovú svetelnosť.